Khamis, 24 Mac 2011

Metro - Berita Utama - Anak mengamuk ibu kahwin lain




KUALA LUMPUR: Berang kerana tidak bersetuju perkahwinan semula ibunya dengan individu lain, seorang lelaki berusia 28 tahun bukan saja memaki-hamun bapa tirinya, malah bertindak kejam membelasah ibu kandungnya sendiri di rumah mereka di Jalan Teratai, Ampang, di sini, Ahad lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, wanita berusia lewat 40-an terbabit mendakwa cedera di tubuh selain patah tangan kanan selepas terkena pasu bunga yang dihentak anak lelaki tunggalnya itu.


Kecewa dengan tindakan kejam anaknya itu, mangsa ditemani suami membuat laporan di Balai Polis Ampang berhubung insiden berkenaan.





Pembaca : tu lah kahwin tak nak minta persetujuan anak-anak
Penulis : bro, dah dua tahun menjanda. Maknya pun dah tua pandai pikir



Apa nak cakap menda macam nih? apa lah kisahnya... Kita mulakan dengan bismillah. Ok, mak ayah kalau nak kahwin apakah halangan yang ada pada anak-anak? Sekiranya kita lihat pada kes ini anaknya pastinya dah besar panjang. Apakah yang menyebabkan anak memberikan satu halangan yang begitu besar sehingga maknya kahwin dia mengamuk begitu sekali?

Kebanyakkan anak-anak memang susah untuk setuju dengan ibu atau bapanya kahwin lagi. Macam-macam yang mereka akan katakan, mak tak sayang ayah (sekiranya ayah mati), ayah curang ( sekiranya ibu mati ). Tetapi, wahai anak-anak. Kenapa bila mak ayah tak setuju dengan perkahwinan pilihan anda semua macam -macam pula alasan yang anda boleh berikan?

Ianya berbalik kepada keperluan dan pemikiran manusia itu sendiri. Kebiasaannya anak -anak akan berpikir yang mak atau ayah tiri itu hanya nak harga mak atau ayah kandung. Ada pula yang berpikir mak atau ayah tiri itu tak layak dan sebagainya. Tolong ketepikan perkara yang negatif itu, yang nak kahwinkan mak atau ayah. Bukan anak-anak, dan yang paling nyata mak ayah tak perlu berwalikan anak-anak.Sebab tu lah tak perlu meminta izin anak.



bahana tidak setujunya anak ini akan lebih teruk apabila terjadi sesuatu pada ibu atau ayah tirinya. Macam-macam lah akan di cakap antaranya " tulah kan dah cakap..." , " padan muka mak siapa suruh..." . Dan kata-kata ini di sertakan tidak langsung membantu ibu atau ayah kandungnya, membiarkan orang tua seakan jatuh ditimpa tangga.

Anak-anak, perkara akan berlaku walau apa pun kita buat. Tak kira sama ada terancang, tidak merancang, atau dirancang oleh orang lain. Tiada siapa yang boleh merancang kebahagiaan kecuali tuan punya badan. Sokong lah orang tua, bantu lah orang tua, dan apa saja untuk mereka. Jangan sesekali abaikan mereka, lagikan memukul dan mencaci.


Orang tua berjaya, anak lagikan berjaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan