Khamis, 31 Mac 2011

Utusan - Mahkamah - Nenek dijatuhi hukuman gantung

KUALA TERENGGANU 30 Mac - Seorang nenek yang mempunyai tujuh cucu dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar heroin seberat 92.68 gram, dua tahun lalu.

Hakim Datuk Mohd. Yazid Mustafa menjatuhkan hukuman itu terhadap Mariah Hamad, 49, dari Rantau Panjang, Kelantan selepas beliau berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan keraguan munasabah atas tuduhan dihadapinya.

Mariah disabitkan dengan tuduhan mengedar dadah tersebut kira-kira pukul 3.45 petang, 3 Ogos 2009 di pekarangan Masjid Padang Nenas, Mengabang Telipot dekat sini.

Pembaca : dah tua pun jadi pengedar  ke?
Penulis : alah bisa tegah biasa, dah tua baru nak berubah dah lambat lah... dah sebati dah...

Menjual barangn larangan di malaysia ini memang tidak di nafikan untungnya tidak terlipat dek ganda. Ganda pun balik tak nak lipat... hehe. Betapa hebatnya lipatan itu hebat jugalah hukuman yang menanti sekiranya tertangkap. Dan perkara seperti ini lah yang di harapkan oleh pengedar-pengedar haram ni, agar tidak tertangkap.

Akan tetapi apabila tidak tertangkap, itu sebenarnya bukan anda terer atau kebal. Ianya kerana masa dan dunia memberi peluang untuk anda bertaubat atau pun berusaha mencara pekerjaan yang molek untuk menggantikan pekerjaan tersebut. Memang tidak di nafikan, bekerja dan berniaga boleh di katakan 1000 kali ganda susah untuk di laksanakan berbanding menjadi pengedar haram ini.

Ini kerana barangan yang menyebabkan ketagih tiada halangan pada perletakkan harga. Mau tak mau kene mau, kalau tak itu stim kasi potong.  Hari tak selesa, masa macam kat belakang, matahari macam dekat je.  Serba tak kene dibuatnya. Boleh di katakan barangan ketagih hanya menjanjikan keseronokkan yang maksimum pada tempoh yang singkat.

Jadi sekiranya anda pembeli atau pengedar, cepat-cepatlah aturkan kempen pada diri sendiri untuk mengelakkan dan menjauhi barangan ketagih ini. Kempen itu kene lah buat sendiri, kerana kerajaan tak tanggung. Sekiranya tidak mampu buat kempen sendiri, serah diri pada pihak polis untuk diambil tindakkan sewajarnya. Bukan untuk hukuman, tapi untuk pemulihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan