Selasa, 29 Mac 2011

Utusan - Jenayah - Tegur bapa berbogel, anak mati ditikam

KUALA LUMPUR 28 Mac - Hanya kerana menegur bapanya supaya tidak berbogel ketika dipercayai sedang mabuk, seorang pemuda maut ditikam lelaki itu di rumah mereka di Sungai Emas, Banting, dekat sini, semalam.
Mangsa, Razak Kumar, 20-an, maut selepas ditikam di dada di hadapan ibunya.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah berkata, kejadian berlaku pada pukul 8.30 malam selepas bapanya, 40-an, pulang ke rumah dipercayai dalam keadaan mabuk.
"Suspek yang tidak bekerja dikatakan telah berbogel semasa berada di dalam rumah sebelum ditegur oleh mangsa.
"Akibat teguran itu berlaku pertengkaran antara dua beranak tersebut. Suspek yang berang telah menikam dada mangsa," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Serdang di sini, hari ini.
Tambahnya, suspek kemudian melarikan diri dan meninggalkan anaknya yang sedang mengerang kesakitan sebelum mangsa menghembuskan nafas terakhir.
Mohd. Adnan memberitahu, suspek bagaimanapun berjaya ditahan polis di sebuah stesen minyak di Teluk Panglima Garang pada pukul 11 pagi ini.
Jelasnya, suspek ketika ini ditahan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.


Pembaca : dah mabuk, apa pun tak pikir
Penulis : kadang-kadang yang tak mabuk mengamil tindakkan lebih dari itu

Teguran haruslah berpada, haruslah tepat pada masanya dan isi kandungan tidak melewe dan di ganggu emosi. Mungkin ini lah jawapan kepada isu di atas. Kebiasaannya cara kita menegur orang banyak di campur adukkan dengan elimen luar atau pun elimen-elimen yang mungkit tidak sepatutnya.

Antaranya, apabila suami pulang ke rumah mendapati rumah bersepah. Tindakkan yang popular ialah membebel kepada isteri. Kuasa bebelan itu di aktifkan dengan masalah di pejabat, masalah peribadi, masalah kene cilok dengan kereta racing, dan sebagainya yang negatif. Akibat dari itu satu pertengkaran yang amat besar berlaku ( sekiranya isteri tak mengalah )


Dalam isu rumah bersepah, atau rumah tidak terurus ( sekiranya isteri suri rumah sepenuh masa). Sukar untuk di jelaskan, mungkin si suami boleh tukar tempat. atau mengambil cuti sebulan untuk menjadi suri rumah baru lah tahu kenapa setengah perkara itu terjadi. Penulis bukan mahu menyebelahi pihak isteri, tetapi berbaloi mengetahui kenapa sesuatu itu berlaku.

Janganlah dengan mudah si suami berkata " aku tak kira, aku tahu rumah mesti kemas". House keeping memanglah nampak mudah, tapi tidak semudah untuk kita implimen. Jadi ambillah jalan tengahh atau berpada-padalah bila menegur dan marah. Anda mampu mengubahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan