Rabu, 30 Mac 2011

Utusan - Dalam Negeri - Mayat dalam but

RANTAU PANJANG 29 Mac – Seorang peniaga air tebu, Zuri Hussin, 36, terkejut selepas menemui mayat seorang lelaki dipercayai mati dibunuh, di dalam but sebuah kereta yang ditinggalkan berhampiran gerainya di Chabang Empat Salam, dekat sini, malam tadi.

Mayat, Yap Tiong Hai, 56, seorang peniaga kedai runcit yang beralamat di Batu 2, Jalan Kuala Krai, ditemui berlumuran darah di dalam but kereta Toyota Altis berwarna hitam miliknya, pada pukul 9.30 malam.

Zuri berkata, ketika berada di gerainya, dia telah didatangi seorang lelaki berusia 20-an dan memaklumkan mengenai sebuah kereta dalam keadaan mencurigakan tidak jauh dari situ.

Katanya, dia kemudian bergegas untuk melihat kenderaan terbabit bersama lelaki berkenaan.

“Pada masa itu, saya beritahu dia jangan buat pemeriksaan sebab pemandu kereta tidak ada, tetapi tidak berapa lama, lelaki itu panggil saya ke bahagian but kereta dan membukanya.

“Saya terkejut apabila melihat mayat seorang lelaki dalam keadaan berlumuran darah di dalamnya. Saya ketakutan lalu memaklumkan kepada anggota Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) yang sedang bertugas di Chabang Empat Salam,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliluddin Rahim berkata, sepasukan pegawai termasuk dari Unit Forensik Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan dan Bahagian Siasatan Jenayah daerah telah dihantar ke lokasi untuk menjalankan siasatan.

Jelasnya, hasil pemeriksaan mendapati kereta terbabit ditinggalkan beberapa jam sebelum ditemui oleh orang awam.

“Kita percaya mangsa dibunuh di tempat lain dan mati hampir lapan jam sebelum mayatnya ditemui. Berdasarkan kecederaan, mangsa dipercayai telah bergelut dengan suspek sebelum dibunuh,” katanya.

Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat diminta menghubungi balai polis berdekatan di talian 09-7908222 bagi membantu siasatan.

Pembaca : Selamat lah bukan orang melayu
Penulis : Takde maknenya, sekiranya tiada usaha mengekang silap-silap orang melayu yang ramai mati

Jarang-jarang sekali kita di tegur tatkala marah dan menghamburkan kata-kata yang kesat dan boleh di katakan melampaui hukum. Antaranya "pukimak" , " celaka " , "babi" , "sial" , "pantat", antara kata-kata kesat yang tersenarai dalam lima carta kata kesat di dalam Berita Razik. Dan kadang-kadang kata-kata kesat ini di iringi atau di lengkapkan dengan kata-kata tindakkan dari yang ringan sehingga yang berat, "aku tumbukkan ko" , "aku terajang ko" , " aku kelar-kelar ko" , "aku hayun kepala ko dengan tukul besi" , "aku bunuh ko".


Fikiran mencorak hati, hati mencorak perkataan, perkataan mencorak perbuatan, dengan perbuatan timbulah peristiwa. Tapi sungguh malang, yang buruk yang tu lah yang suka di hamburkan di mulut kita. Sekarang ini pun budak darjah satu pun dah pandai mengeluarkan kata-kata seperti di atas.

Orang yang dewasa ni, sama-samalah kita mengamalkan bahasa dan tingkah laku yang baik untuk di contohi oleh kanak-kanak. Dan sekali gus menjauhkan diri kita daripada membuat tindakkan-tindakkan yang tidak munasahah. Anda mampu mengubahnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan