Jumaat, 25 Mac 2011

Utusan - Dalam Negeri - 31 Pelajar ponteng di tangkap





KUALA TERENGGANU 24 Mac - Seramai 31 pelajar sekolah menengah berusia 14 hingga 17 tahun, ditangkap di daerah ini hari ini dalam Operasi Gerak Tempur Basmi Ponteng Sekolah yang diadakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kuala Terengganu.

Seorang daripada pelajar itu didapati positif mengambil dadah jenis pil kuda setelah gagal melepasi ujian saringan air kencing yang dikendalikan oleh Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) negeri.






Pembaca : biasalah ponteng, budak-budak...
Penulis : ye lah biasa, apa kata biasalah bini aku curang.. bini-bini...



Syukur ada yang membuar serbuan dan tindakkan keatas pelajar yang pontong ni. Ini kerana sudah tidak ramai pihak yang mahu melayan kerenah pelajar dan mengambil keputusan untuk hanya membiarkan sahaja. Ini memang amat menyedihkan, ialah barangkali mereka mengalami pengalaman yang tidak enak apabila menjalankan tanggungjawab menegur pelajar-pelajar liar ini. Ada yang di pukul oleh kawan-kawan gangster pelajar, di ugut oleh pelajar, di rosakkan kereta, di marah ibubapa pelajar dan lain-lain lagi.

wahai pembaca, sekiranya terlihat kanak-kanak atau pelajar berlaku tidak senonoh atau tak enak dek mata maka tegur-tegurlah. Teguran yang di berikan bukan lah untuk menyakitkan hati atau memalukan pelajar tersebt, cukup sekadar menunjukkan pendirian anda yang anda tak suka mereka berdemikian. Sekiranya mereka memberontak, tinggal begitu sahaja atau anda mempunyai ilmu kaunseling sila jalankan. Bagi yang melihat penegur di maki oleh pelajar berilah sokongan kepada penegur bukan pada pelajar itu. Kerana pada tahap ini, pelajar perlu di bentuk, mereka masih tidak nampak hala tuju mereka. Jangan katakan mereka, pelajar tua pun kadang-kadang tak nampak.



Teguran ke atas pelajar-pelajar liar atau salah laku ini amat perlu. Ini kerana kita tidak mahu anak kita juga sedemikian rupa. Siapalah yang akan tahu bahawa anak mereka akan berkawan dengan pelajar liar ini atau tidak. Dengan menegur, seorang tegur sekali. Lama kelamaan pelajar liar ini akan sedar juga, sekiranya tiada pelajar liar, anak kita kebarangkalian untuk liar itu rendah.

Ia memang bukan satu perkara yang mudah untuk kita implemen, tapi ia amat berbaloi.


Anak muda Pemimpin Masa Depan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan