Sabtu, 16 April 2011

Lawan kera gigit muka bayi

MELAKA: “Saya cekak tengkuk kera itu sekuat hati, baru haiwan itu lepaskan gigitan terhadap bayi yang saya jaga,” kata Rokiah Abd Rahman, 59, menceritakan detik cemas menyelamatkan bayi berusia setahun tiga bulan yang diserang seekor kera, pagi kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 pagi di rumahnya di Kampung Kilang Berapi, Merlimau, dekat sini, tindakan berani warga emas itu berjaya menghalang haiwan liar berkenaan daripada terus menggigit dan mencakar muka Siti Hajar Abd Razak.

Bagaimanapun, Sti Hajar cedera agak serius dan menerima hampir 30 jahitan di mukanya akibat digigit haiwan liar itu.
Rokiah berkata, ketika kejadian dia baru saja menidurkan Siti Hajar di kerusi buaian di bahagian tengah rumahnya selepas menutup semua tingkap dan pintu.



Pembaca : melaka di serang monyet ke?
Penulis : ke situ pula perginya...

Kejadian seperti ini jarang-jarang berlaku. Sekiranya di tanya, nak salahkan siapa? tiada siapa perlu di salahkan dalam hal ini. Bukannya mak cik tu hantar bayi tu ke hutan untuk bermain dengan monyet, monyet tu yang datang tanpa di undang.

Yang lepas gajah keluar dari hutan dan mengganggu tanaman. Sekarang monyet menyerang rumah dan gigit bayi. Apakah yang berlaku di dalam hutan? itu mungkin satu soalan yang baik untuk di tanyakan. adakah dalam hutang pun ada satu fenomena inflasi yang menyebabkan haiwan berhijrah ke bandar pula?

Apa yang penulis lihat sekarang ni, cuaca agak tak menentu, ular pun dah makin kerap muncul di jalan raya. Burung pun asal boleh cari makan kat halaman rumah. Dan tikus seakan-akan tak mau dah duduk kat longkang. Badang-badan tertentu perlu membuat kajian ke atas perkara-perkara seperti ini, apakah mesej yang ingin di sampaikan oleh haiwan ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan