Selasa, 12 April 2011

Bakar rumah ibu

ALOR SETAR: Bagaikan aksi dalam filem apabila kakitangan awam yang murung gara-gara kecewa permintaan untuk mendapatkan wang serta berkahwin tidak diendahkan keluarganya, bertindak memanjat bumbung lalu membakar rumah ibunya di Kampung Alor Madi, Anak Bukit, di sini, malam kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam, lelaki berusia 28 tahun itu dikatakan hilang pertimbangan berpunca daripada permintaannya untuk mendapatkan RM200 daripada ibunya, Halimah Abdullah, 50, pada jam 6 petang tidak dilayan.
Berikutan itu suspek dikatakan mengurung diri dalam bilik rumah itu kerana kecewa.

Difahamkan, suspek sebelum ini pernah berkelakuan pelik apabila membakar semua pakaian kerjanya kira-kira dua hari sebelum majlis pertunangannya.

Abangnya, Mohd Noor Mahmud, 33, berkata adik bongsu daripada tiga beradik itu menunjukkan sikap pelik sejak dua tiga bulan lalu dan selalu mendiamkan diri. 


Pembaca : rumah dah terbakar nak tunang macam mana?
Penulis : yang di minta tak dapat, tak tunang pun tak pe kot...

Bermula dengan membakar baju, kemudian membakar rumah. Nasib baik adik beradiknya bertindak dengan pantas menempatkan emaknya di tempat lain sejurus menyedari kelakuan adiknya yang murung itu. Asbab kelakuan adik murung ini mungkin kerana desakkan kekasih atau seseorang ingin merampas kekasihnya.

Oleh kerana sedar kekasihnya bakal ambil orang dia ingin menyegerakan pertunangan malangnya calon tunangan telah pun 50 - 50 kerana tertawan dengan rakan sepejabat adik murung tersebut. Mungkin ini yang membawa kepada adik murung membakar pakaian seragamnya.

Kejadian kekasih lari dengan orang lain, atau tunangan lari dengan orang lain malah bini lari dengan orang lain seolah-oleh satu perkara yang biasa. Dan persediaan untuk melihat pasangan anda terlepas begitu saja amat perlu. Kita mesti menerima kada' dan qadar ilahi. Memang tidak dapat di nafikan, sukar sangat-sangat untuk menerima sekiranya ini terjadi kepada kita. Lebih-lebih orang sekeliling yang melontar pelbagai kata-kata negatif dan andaian yang negatif. Sudah lah menolongnya tidak lagikan menyusahkan.

Jangan lah hiraukan kata-kata orang sekeliling anda, teruskan hidup dengan penuh gaya. Jatuh naik itu perkara biasa, orang mengata biarkan sahaja, kelak dia jatuh dia kan merasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan