Jumaat, 29 April 2011

Keluar saman dengan gambar

KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia akan menghantar notis saman berserta gambar mana-mana kenderaan yang didapati melanggar undang-undang jalan raya di kawasan yang mempunyai rakaman kamera litar tertutup (CCTV) mulai 1 Mei ini.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya akan menggunakan kaedah itu bagi mengemas kini cara saman dikeluarkan supaya lebih tepat dan berkesan.

"Kalau ada yang dakwa itu bukan kenderaan mereka (walaupun selepas notis saman berserta gambar dihantar), sila kemukakan bukti di mana-mana kaunter trafik," katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini semalam.
Menurut beliau, kaedah itu akan diguna pakai bagi semua kesalahan termasuk memandu melebihi had laju, tidak memakai tali pinggang keledar, membuat pusingan di kawasan yang tidak dibenarkan dan sebagainya.

Pembaca : katanya sama ekor dah takde lagi, ni kira saman apa?
Penulis : entahlah, apa yang boleh kita pelajari ialah. Saman merupakan pendapatan yang besar...

Para pengguna jalan raya di seru agar tidak melanggar peraturan jalan raya. Itulah cara yang paling terbaik, amalkan keselamatan jalan raya setiap masa dan setiap saat. Jangan terbawa-bawa dengan sikap masa lalu, pakailah tali pinggang keselamatan dan topi keselamatan agar nyawa selamat poket pun selamat.

Jangan di pikirkan jarak destinasi itu sekangkang kera atau sekangkang zirafah. Jangan di pikirkan polis ada atau tidak. Ini kerana polis kadang-kadang tiba-tiba jek muncul, jadi bersiap sedia lah selalu. Duit yang akan kene bayar saman ada baiknya di simpan untuk kos baik pulih kenderaan ataupun makan durian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan