Isnin, 25 April 2011

Remaja ditahan elak sekatan jalan raya

KUALA LUMPUR 24 April - Seorang pelajar Tingkatan Empat yang cuba menunggang motosikal melawan arus bagi mengelak dari sekatan polis antara 14 penunggang yang ditahan dalam satu operasi mencegah samseng jalanan di sekitar ibu negara malam tadi.

Dalam operasi yang bermula kira-kira pukul 12 tengah malam itu, remaja terbabit turut menunjukkan lencana polis bagi melepaskan diri daripada sekatan tersebut.

Menurut Ketua Unit Khas Trafik Jalan Bandar, Asisten Supritendan Azmi Wahid, pelajar itu ditahan kerana menunggang motosikal tanpa lesen dan menggunakan lencana polis yang didakwa milik bapanya untuk dilepaskan.


Pembaca : budak lagi dah pandai menipu
Penulis : belajar kat tv, rancangan CSI kot...

Budak-budak zaman sekarang memang tidak dapat di nafikan lebih cerdik daripada budak zaman dulu. Entah apa formula yang ada dalam susu sekarang nih, cerdiknya semacam. Dan kecerdikkan mereka ini harus di pupuk dan di lentur dengan penuh berhati-hati kalau tidak. Cerdiknya tu ke lain.

Berita di atas merujuk kepada budak yang berumur 14 tahun, menipu polis dengan menunjukkan lencana polis. Aduyai, apa nak jadilah.  Pelbagai perkara yang tidak pernah terpikir untuk di buat semasa seumur 14 tahun telah pun di buat oleh mereka. Adakah ini masalah media, atau pun masalah percampuran dengan rakan yang tidak sebaya? Yang lebih mengecewakan, mereka ini cerdik pandai dalam pembelajaran.

Penulis merasakan satu anjakkan perlu di buat, terutamanya di rumah dan di sekolah. Mungkin pembelajaran atau tugas di rumah terlalu enteng atau mudah. Menyebabkan mereka mencara perkara yang mencabar di luar sana. Mungkin juga mereka perlu di beri satu tugasan atau tanggungjawab yang dapat mengisi masa lapang mereka sekali gus menempatkan mereka di tempat yang baik-baik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan