Khamis, 14 April 2011

7 buah motosikal ‘naik lif’ disita

KUALA LUMPUR 13 April – Sebanyak tujuh buah motosikal telah disita dalam Operasi Angkut oleh Jabatan Pengurusan Perumahan dan Jabatan Keselamatan dan Penguatkuasaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Muhibbah, Puchong, awal pagi semalam.
Tindakan itu diambil kerana pemilik motosikal terbabit didapati melanggar peraturan iaitu meletakkan motosikal mereka di tingkat atas rumah PPR tersebut.
Ia dilakukan di bawah Akta Jalan Parit dan Bangunan 1974 Seksyen 46, bertujuan memindahkan halangan yang menyusahkan penduduk.


Pembaca : macam mana nih? letak bawah nanti hilang, pakailah mangga besar mana pun, hilang juga..
Penulis : mungkin boleh minta DBKL sediakan sangkar motor ke,  jaga motor ke, apa saja yang dapat meningkatkan keselamatan pemilik motor... saya hanya berkata...

Ini merupakan satu perkara yang akan membingungkan para pemilik motorsikal di PPR Muhibah. Mereka terpaksa memilih untuk mengikut undang-undang atau tidak. Apabila di ikutkan undang-undang, motorsikal mereka terdedah pada kecurian. Apabila di ikutkan hati ( bawa naik motor) mereka terdedah dengan tindakkan undang-undang.


Penulis rasa ramai yang akan terus membawa naik motorsikal mereka ke atas. Berikutan motorsikal merupakan kenderaan yang ringan dan mudah untuk di curi. Manggalah kat mana pun, pasti akan hilang sekiranya motorsikal anda menjadi sasarannya. Ini kerana alat keselamatan untuk motosikal hanya berfungsi untuk melengahkan atau mengurangkan risiko kecurian motosikal dan tidak menjamin 100 % tidak di curi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan