Selasa, 19 April 2011

CUEPACS dedah masalah cerai

JOHOR BAHRU 18 April - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mendedahkan terdapat pekerja kontrak yang tidak dilanjutkan perkhidmatan dalam sektor awam kini terpaksa berdepan masalah penceraian.
Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman berkata, perkara itu terjadi berikutan suami tidak lagi mempunyai pendapatan tetap bagi menampung kehidupan keluarga, selain dibebani pelbagai masalah termasuk hutang.
"Saya terima banyak aduan daripada pekerja kontrak, malah ada yang berjumpa saya menitiskan air mata menceritakan masalah mereka, itu belum lagi bebanan hutang dan surat dari bank yang menuntut bayaran daripada mereka.
"Ada satu kes seumpama ini berlaku di Perak dan akan masuk mahkamah tidak lama lagi," katanya pada sidang akhbar selepas taklimat isu-isu semasa kepada penjawat awam di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di sini hari ini. 



Pembaca : diorang ada pembela lah...
Penulis : kita kenalah bersatu bela sesama sendiri....

Syabas CUEPACS  kerana berjaya mengkaji dan mendedahkan sesuatu yang kritkal. Masalah penceraian bukan sahaja melanda pengkhidmat awam sahaja. Ia juga melanda pengusaha dan perkerja sektor swasta. Sedangkan penjawat awam di berhentikan kerja menghadapi masalah inikan lagi yang bekerja di sektor swasta yang gajinya jauh lebih rendah daripada penjawat awam.
Seandainya CUEPACS merupakan wakil daripada pekerja. Memberi pandangan dan membela nasib penjawat awam. Bagaimana pula yang bekerja di sektor swasta? siapakah atau badan manakan yang akan melindungi mereka?

Kebelakangan ini, memang susah untuk mendapat kerja, harga barang naik, dan lebih susah lagi bagi mereka yang berniaga. Kerana pendapata yang di perolehi hanya cukup untuk bayar overhead, malah ada yang lebih teruk daripada itu dan terpaksa gulung tikar. Malangnya tiada satu tempat atau badan untuk menyambut mereka yang tersungkur di tengah jalan ( peniaga ).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan