Khamis, 21 April 2011

Maut ketika mandi di kolam takungan

JOHOR BAHRU 20 April - Seorang murid ditemui mati lemas selepas mandi di sebuah kolam takungan air bersama dua rakannya di Kampung Bakar Batu di sini semalam.

Mayat Mohd. Zaidi Sariffudin, 12, murid tahun enam Sekolah Kebangsaan Bakar Batu ditemui di dasar kolam tersebut pada pukul 9.22 malam tadi.
Mangsa ditemui sepasukan anggota unit selam skuba Balai Bomba dan Penyelamat Larkin dan dihantar ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) sebelum dibawa pulang ke rumahnya di Flat Seri Stulang di sini.
Menceritakan kejadian tersebut, salah seorang rakannya, Mohd. Ihsan Zulkifli, 13, berkata, dia bersama mangsa pergi ke kolam takungan air itu kira-kira pukul 3 petang sebelum seorang lagi rakan mereka, Mohd. Khairil Ashraf Hasni, 11, datang dan turut serta mandi.

  >berita lanjut<

Pembaca : apa lah yang best sangat mandi dekat kolam terbiar tu?
Penulis : kolam tu tak seronoh, yang seronok bersama kawan-kawan

Seringkali terjadi kejadian mati lemas, dan kebanyakkan kejadian adalah kerana mandi di tempat yang terpencil. Apa yang penulis maksudkan dengan terpencil ialah kawasan yang tiada ramai orang, atau pun pemerhati.

Bermandi-manda merupakan sesuatu yang seronok dan menyihatkan. Bahayanya adalah apabila kita tidak mempunyai kemahiran untuk terapungkan diri dan berenang. Walaupun bagi mereka yang mempunyai kemahiran apungan dan renang bahaya tetapi juga melambai-lambai sekiranya mereka tidak tahu bila untuk berhenti.

Dek kerana di buai keseronokkan mandi beramai-ramai, kadang-kadang kita lupa untuk bertanya khabar pada badan kita sendiri. Adakah kita masih larat atau patut berhenti. Pertimbangan ini harus sentiasa di lakukan apabila kita membuat kerja atau berhibur dengan aktiviti yang berkaitan dengan air.

Jangan sesekali pandang rendah air yang cetek atau takungan air di rumah mahupun di tempat kerja. Sekiranya terdapat takungan air segeralah keringkan atau timbus. Ini berikutan banyak kejadian mati hanya melibatkan takungan air setinggi buku lali. Ya, pembaca mungkin was-was dan mahu tertawa.

Kejadian di tapak pembinaan. Seorang pekerja terjerlus kedalam tanah yang bertakung air. Jarak air dengan tanah hanya setinggi buku lali. pekerja itu termasuk kedalam tanah sehingga separuh hidungnya tertimbus air. Dan mati kerana tiada yang nampak dan dengar mangsa meminta tolong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan