Isnin, 21 Mac 2011

Utusan - Kota - 'Perangkap menunggu mangsa'



KUALA LUMPUR 20 Mac – Jambatan di Taman Mas, Kepong di sini yang sekian lama menjadi laluan keluar-masuk utama ke taman itu kini seolah-olah sebuah perangkap yang menunggu mangsa.

Ini kerana sejak enam bulan lalu, jambatan itu menjadi mendap dan semakin uzur.



Pembaca : lah kenapa takde orang nak repair?
Penulis : entah, mungkin sebab takde orang DBKL duduk situ kot...





Malang memang tak berbau, tapi kalau dah ada bau dan orang dah beritahu ada bau malang. Tapi masih macam gitu juga tiba-tiba sesuatu terjadi, adakah itu dipanggil insiden? Selagi tak kene , relek dulu. Lebih-lebih lagi kalau bukan dekat batang hidung sendiri. Kalau batang hidung sendiri yang kene, ini buat dulu. Macam gitu lah gelagat manusia dewasa ini, dari kecil sehinggalah dewasa. Kemana perginya ringan sama dijinjing , berat sama di pikul? Hentak kepala tanya diri sendiri.. hihi...

Perasan atau tidak, sekiranya ada peristiwa menimpa rakan atau orang sekililing. Kita lebih cenderung untuk menyalahkan orang itu, merasa puas,atau mereka cerita tokok tambah. Tiada atau kurang yang mahu pergi bertanyakan khabar, memberi pertolongan, atau pun setidaknya memberi sepatah dua kata-kata semangat. Kerana itu yang mereka perlukan, bukan reka cerita dan maki hamun.

Akan tetapi apabila tertimpa di batang hidung sendiri, maka mulalah kita menyatakan. Ini lain tak sama macam orang tu, aku dah ini aku dah itu... dan pelbagai kata-kata lain untuk mempertahankan diri daripada di kategorikan seperti orang di atas. Apa yang membuatkan anda pikir bahawa orang kejadian menimpa anda dan orang itu lain?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan