Selasa, 22 Mac 2011

Metro - Berita Utama - Anak diculik empat jam



PORT DICKSON: “Kereta hilang tidak mengapa, tapi jangan nyawa anak jadi taruhan,” kata Norfaizal Md Nor, 31, yang terkejut selepas anak lelakinya berusia empat tahun diculik dan dilarikan bersama Toyota Unser miliknya di pekan Pasir Panjang, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 malam itu, kanak-kanak terbabit, Ahmad Uqassyah, anak ketiga daripada empat beradik melalui pengalaman menakutkan kira-kira empat jam apabila dilarikan seorang lelaki tidak dikenali kira-kira 30 kilometer dari Pasir Panjang ke Sungai Udang, Melaka.


Norfaizal yang juga kakitangan Jabatan Kerja Raya (JKR), cawangan Pasir Panjang, berkata sebelum kejadian, dia singgah di kedai runcit di pekan berkenaan untuk membeli barang keperluan anaknya itu.



Berikutan hujan, katanya, dia meninggalkan anaknya di tempat duduk penumpang sebelah pemandu selepas meletakkan keretanya empat meter dari pintu kedai tanpa mematikan enjin.



Pembaca : dulukan dah banyak kes macam nih
Penulis : sejarah mungkin berulang



Wahai pembaca, jangan lah kamu tinggalkan kereata dengan tidak berkunci, enjin hidup atau kedua-duanya sekali. Perkara sebegini telah pun banyak kali berlaku. Lebih-lebih lagi kalau ada orang didalam sama ada anak kecil atau orang dewasa tengah tido.



bagi pihak kita mungkin kira rasa "oh kesian member aku tido, biarlah enjin start. Aku pergi beli barang kejap". Ketahuilah wahai taman ku, kejapnya anda beli barang , lebih kejap orang tu kidnap kereta anda. Dah tu nak buat apa dengan barang yang dah dibeli? keretanya dah hilang.

Sekiranya kawan, isteri, memilih untuk tak nak sama turun kereta dan anda mengambil keputusan untuk tinggalkan dengan enjin hidup. Minta mereka kunci dari dalam, dan tidak membuka pintu dan tingkap ( kalau kunci dari dalam pintu tingkap terbuka pun tak guna juga?.

Dan lagi pesanan dari penulis, jangan pula pembaca tinggalkan anak yang baru setahun dua dalam kereta lepas tu kunci dari dalam. Nahaslah jawabnya, siapa nak buka nanti?



kunci kereta anda

jangan tinggalkan enjin hidup

Tiada ulasan:

Catat Ulasan