Rabu, 23 Mac 2011

Metro - Berita Utama - Belasah Suami




AMPANG: Hanya kerana meminta dihidangkan makanan dan diurut badan, seorang lelaki berusia 53 tahun yang terlantar akibat sakit buah pinggang kronik dibelasah dan ditendang isterinya hampir 30 minit di rumah mereka di Jalan Cempaka di sini.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam Ahad lalu itu, lelaki terbabit yang sakit sejak setahun lalu hanya mampu menutup kepalanya menggunakan kedua-dua tangan sambil merayu dikasihani isterinya yang berusia 40-an. Mangsa mendakwa kejadian itu bukanlah pertama kali berlaku, sebaliknya kekejaman isterinya itu terpaksa dilaluinya sejak enam bulan lalu dan secara keseluruhan sudah lebih 10 kali dia diperlakukan sedemikian.


Tidak tahan dengan perbuatan keji isterinya, mangsa ditemani beberapa rakan tampil membuat laporan di Balai Polis Ampang di sini, kelmarin, kerana bimbang keselamatannya.





Pembaca : Apa lah yang dia pikir, dia tak sayang ke laki dia?
Penulis : Kita telah diprogram oleh media untuk berbuat demikian...



Kejadian tersebut boleh dikatakan oleh kerana tekanan hidup. Apabila di luar sana si isteri melihat, orang lain bersama isterinya bercanda dan bergurau. Lalu si isteri mengenangkan nasib. Ditambah dengan terpaksa menyara si suami dan menghidangkan makanan. Si isteri semakin tertekan, dan tekanan yang memuncak apabila si suami gagal untuk memberikan nafkah batin. Pembaca tersenyum? walaupun orang tua-tua membuat perkara ini seakan gurauan, tetapi ianya amat benar sekali.

Bagi yang sudah berkahwin di luar sana, jagalah nafkah batin sebaiknya. Dan jagalah kesihatan anda untuk membolehkan anda melaksanakan upacara kebatinan dengan sehabis baik. Ini amat pentin sekali, sekiranya tidak mengapa islam menyarankan penganutnya berbuat demikian?

Anda sendiri boleh melihat di sekeliling anda, jangan sesekali kaitkan dengan filem atau drama atau novel dan sebagainya. Kerana kesemua itu telah di tambah perisa dan perasa supaya dapat menyampaikan maklumat yang berkesan kepada penonton.



Satu hari semasa penulis duduk minum di kedai mamak, bersebelahan ada seorang aweks duduk minum. Memang cantik dan berseri. Kemudian datang seorang lagi aweks menaiki mercedis lagi cantik dan berseri, turun dari kereta dan duduk dimeja aweks sebelah penulis. Penulis tidak bermaksud untuk mencuri dengar, kerana jarak terlalu dekat maka terdengarlah akan telinga ini suara perbualan mereka.

Rupanya suami aweks mercedis ni telah kemalangan setahun lepas, dan lumpuh separuh badan. Dan dalam isi perbualan mereka aweks mercedis ni ada mengatakan "duit banyak, rumah mewah, kereta besar... tapi tak dapat buat apa, tak tahu sampai bila boleh bertahan". Fikirkan lah, ini luahan seorang isteri terhadap kawannyaa. Dan tidak mustahil wanita lain di luar sana turut merasakan, jadi... fikir-fikirkanlah...


Jaga Kesihatan, Kebahagiaan Terjamin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan