Isnin, 21 Mac 2011

Metro - Berita Utama - Anak terbujur tepi tiang lampu


KUALA LUMPUR: “Luluh hati saya sebaik melihat anak sulong terbujur kaku di tanah. Malah, hampir pitam apabila mendapati dia tidak bernyawa,” kata Mohd Marzuki Muda, 44, bapa Muhammad Naqiuddin, 11, yang maut selepas terkena renjatan elektrik ketika bermain bola di kawasan permainan di Taman Perumahan Batu 3, Shah Alam, dekat sini, kelmarin.

Difahamkan, mangsa terkena arus elektrik voltan tinggi pada sebatang tiang lampu yang dipercayai mengalami masalah teknikal sejak beberapa bulan lalu di kawasan padang permainan berkenaan.


Pembaca : kesian yek mati cam tu jek
penulis : kalau tak repair juga dah boleh buat dokumentari, Puaka si tiang lampu..


Elektrik sememangnya bukan satu perkara yang boleh di buat main. Alangkan terkene arus elektrik yang perlahan sudah mampu membuatkan badan kita lemah longlai. Inikan lagi sekiranya arus elektrik yang tinggi.



sebulan sebelum itu ada juga seorang budak kene gencatan elektrik disitu tetapi tidak mengalami kemalangan jiwa. Yang sedihnya kenapa mangsa tersebut tidak melaporkan? Tindakkan sambil lewa ini atau tidak mengambil berat seperti ini amat membimbangkan ( sekiranya mangsa tidak melaporkan ). Adakah mereka tidak tahu di mana tempat untuk membuat pengaduan atau mereka tidak ambil peduli? Kedua-duanya adalah masalah berat.

Dengan mengambil iktibar dari kes ini, mungkin satu kempen kesedaran khusus untuk elektrik dapat di jalankan. Umpama kesedaran untuk tidak merokok, kempennya amat baik dan ramai orang yang terpanggil untuk menyambutnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan