Ahad, 27 Mac 2011

Metro - Berita Utama - Diancam mafia



KUALA LUMPUR: Sepasang suami isteri kini hidup dalam kebimbangan selepas diancam seorang wanita yang mengaku mafia sebuah kondominium mewah di Wangsa Maju, dekat sini.

Wanita itu juga mendakwa mempunyai ramai pengikut dalam satu pertubuhan.


Berikutan ancaman berkenaan, pasangan terbabit kini ibarat pelarian di negara sendiri kerana sering berpindah-randah, terutama selepas segala perlakuan yang dilakukan wanita berkenaan seolah-olah tidak dapat dihentikan.





Pembaca : wuyoo, perempuan ketua mafia?
Penulis : harap-harap bila ada bencana alam dia tolong, macam mafia jepun



Isu samseng ni berada di mana-mana. Dari sekecil-kecil perkampungan sehingga sebesar-besar bandar. Tak kira di peringkat umur mana pun tetap ada satu watak atau tingkah laku yang berbaur samseng atau gangster ini.

macam mana yang di katakan samseng atau gangster?
menggunakan paksaan, ketakutan, ugutan, kekasaran, kedudukan yang tidak dapat di tandingi dan lain-lain lagi.

Ramai yang memilih cara di atas untuk menyelesaikan masalah atau berdepan dengan masalah harian mereka. Maka serba sedikit, ramai jugalah protuge gangster semula jagi. Bila merujuk kepada difinisi gangster atau samseng ni kadang-kadang nampak mak bapak sekarang pun ala-ala samseng gak, diikuti guru dipelbagai peringkat dan majikan. Ini kerana kebanyakkan mereka mempunyai kecenderungan yang tinggi untuk melakukan cara-cara gangster atau samseng dalam kehidupan seharian.



Antara contoh yang boleh kita ambil ialah, melaungkan suara yang tinggi terhadap anak, memukul dengan marah ( bukan dengan tujuan menyampaikan maksud), mengugut anak dan sebagainya. Dan apabila besar akan budak itu, dia menggunakan cara yang sama apabila kita tua nanti. Rasa-rasanya pasti 5 kali ganda kesan yang menimpa dada. Lihat sajalah bagaimana mak bapa di biarkan begitu sahaja.

Kenapa kita begitu suka akan kejadian samseng ini? perasan atau tidak, bila cerita samseng kita akan automatik suka. Apabila orang di pukul, kita rasa macam puas. Kadang-kadang kita ajarkan pula orang yang bergaduh itu untuk bertindak sebagai mana yang kita rasakan puas dan berbaloi.


Kemana Kemanusiaan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan