Selasa, 24 Julai 2012

Cukupkah simpanan kita?


Berita Harian - 24 Julai 2012
Pekerja risau tidak cukup simpanan


Lapan puluh peratus pekerja di Malaysia bimbang tidak mempunyai simpanan mencukupi dan menjadi beban kepada waris apabila bersara, demikian mengikut kaji selidik Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa (CSIS).



Pembaca : Dah tu macam mana nak cukup wang ??
Penulis : Abaikan apa orang nak kata, fokuskan apa yang kita nak rasa ( tua kelak )

Gaya hidup masa kini merupakan antara satu faktor mengapa kedudukan kewangan kebanyakkan orang tidak kukuh. Meskipun berapa banyak pendapatan yang di peroleh. Untuk membolehkan kita mempunyai kewangan yang kukuh, pada dasarnya sangat mudah sekali iaitu tidak menggunakan lebih daripada pendapatan kita.

Sungguhpun begitu, ramai orang akan mengatakan " cakap senang lah ". Itulah yang terjadi sekarang ini, di mana perkara dan pendekatan yang mudah di susahkan, maka yang susah di permudahkan.

Dalilnya ialah,
sangat mudah untuk menyimpan - apa yang anda perlu buat, buka satu akaun simpan duit dalam tu dan biarkan sehingga satu usia atau jangka masa yang tertentu. mungkin pencen, mungkin sangat terdesak, atau mungkin kalau tak keluarkan memudaratkan.

sangat susah untuk berbelanja - apabla perlu berbelanja, maka perlulah memenuhi beberapa kriteria iaitu ianya sangat di perlukan. kalau takde mati, sakit, atau membinasakan. perkara yang sedemikian rupa, maka anda akan dapati sangat susah untuk berbelanja.

renung dan tenungkan, ngomel dan amal.... ahaks... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan